Zdroj: formula1gp.blog.cz
MP4-23. Mistrovský monopost týmu Vodafone McLaren Mercedes ze sezóny 2008. Snad nejdražší monopost v historii F1. Kolik stojí jednotlivé komponenty?
Nejlevnější jsou titanové šrouby za 10 € a nejdražší je podvozek. Ten vyjde až na 249 000 €. Před sezónou pracovalo na monopostu 1 500 inženýrů a techniků a jen v aerodynamickém tunelu byl 300 hodin.
Pneumatiky
Jsou zdarma
Výrobce Bridgestone týmu dodá přibližně 5 tisíc kusů na sezónu. Jeden kus má hodnotu až tisíc eur.
Výrobce Bridgestone týmu dodá přibližně 5 tisíc kusů na sezónu. Jeden kus má hodnotu až tisíc eur.
Brzdy
19 500 €
vyrobené speciální technologií z uhlíkových komponentů (vydrží teplotu 2 500 ° C). Spotřeba: 200 destiček a 400 obložení za rok.
Sedadlo
13 200 €
Konstruktéři ho zhotovují jezdci přesně na míru. Je odolné proti prasknutí, šestibodové bezpečnostní pásy se používají také v stíhačkách.
Volant
30 300 €
Má mnoho funkcí (více než 20 tlačítek, 6 převodů rychlosti), mechanici ho mění po každých druhých závodech.
Motor
200 000 €
6 000 součástek, 80 hodín vyladování.
Podvozok
249 000 €
Vysokobezpečný, zhotovený z uhlíkových vláken. Hmotnosť od 35 do 40 kg, je takřka nezničiteľný.
Spětné zrkadlo
1 500 €
Malé, ale vzácne. Za malou reklamu položko zaplatí sponzor, v tomto případe Johnnie Walker, milión eur za sezónu!
Kapotáž
101 000 €
Je z uhlíkového vlákna spečeného v špeciálnej peci. Všetky časti kapotáže jsoul akované stříbrnou barbou a jsou vysokoleštené.
Závesy kolies
50 500 €
Musí vydržet třítunové zatížení. Kevlarové vlákna zabraňují odlomení kol.
Predné krídlo
35 000€
Na jednu sezónu se navrhne až 100 verzíí. Do výroby sa dostane nanejvýš každá páta.
Prilba
7 000 €
Je to paradoxsné, ale je to neoddeliteľná současť monopostu. Lewis Hamilton jich za rok spotrebuje patnáct. Nejde pritom o sériovou výrobu, ale poctivou – přímo uměleckou.